fredag 20 augusti 2010

Work all day, go to museum all night?


Jag ska inte säga att det var en ointressant vecka, för det var det på inget sätt. Dock präglades den av jobb, så jag tänkte passa på att skriva lite om just jobbet, men först något lite speciellt som hände. Jag hade funderat på att gå till Academy of Science i SF. Det är ett museum med en T-rex i entrén, så det måste vara bra! Jag pratade med mina jobbarkompisar om museet och fick tipset att gå dit på torsdagskvällen, då det var öppet sent, och att boka biljett. Sagt och gjort! Efter jobbet lastade jag cykeln på tåget och åkte in till SF, och cyklade till museet som ligger mot Stilla havet till. Väl där möttes jag av något som museer helt i Sverige helt klart borde ta efter! De hade 21årsgräns, livemusik, barer och en rätt så häftig belysning. Grymt sätt att se ett trevligt museum på ett annorlunda sätt. Halva priset på inträdet också!

Så, jobbet... Jag har jobbat på Lawrence Berkeley National Lab som ligger på kullen ovanför UC Berkeleys campus. Labbet består av ett stort antal byggnader utspridda över bergsidan, och har genererat ett imponerande antal Nobelpris och betydande framsteg.

Jag var i byggnad 55, där jag jobbade i en grupp som håller på att bygga en "Time Of Flight Positron Emission Camera", vilket innebär att man tar radioaktiva saker och stoppar in dem i kroppen, och sen kan man se vart de hamnat från strålningen som kommer ut. Mitt huvudsakliga uppdrag var att programmera en motorkontroll så att en liten radioaktiv källa åkte runt i kameran, så att den kan kalibreras. Det låter lättare än det är, och involverande en hel del trial and error, omkompileringar och faktiskt en hel del väntande på andra i projektet som fick problem med sina bitar eller var upptagna på annat håll. I slutändan blev jag nästan klar. Programmet fungerar som det ska, men källan snurrar för långsamt, vilket är ett hårdvarufel, och programmet måste konverteras till ett annat språk. Det hade varit kul att hinna med det också, men det får jag lämpa över på min kollega Peng. Alla verkade dock mycket imponerade av att jag faktiskt fått ganska mycket gjort, och min chef Bill hävdade att jag slagit rekord i att bli klar med saker.

Jag har även skrivit ett program som roterar en kolumn full med jord som ska användas i ett annat experiment. Det var relativt enkelt då jag hade färdiga programbitar från den första koden jag skrev, och delar från det projektet kunde jag sen använda i mitt huvudprojekt. Det sidospåret blev helt klart och skall användas nu i veckan.

Jag har dessutom gjort ett stort antal mätningar på reflektivitet hos olika material som används när man bygger kameror liknande våran. 13-minutersmätningar i en byggnad bredvid den jag jobbade i gjorde att det blev mycket spring fram och tillbaka, då mätningarna blev dåliga ibland. Totalt blev det nog ett 50tal mätningar, och förhoppningsvis en artikel, då ingen gjort samma mätningar som jag gjorde. Med lite tur hamnar jag på författarlistan och blir publicerad!

Och sen byggde jag ett svart hål. Det blev fint och svart.

Det har varit jättekul att jobba med så mycket duktiga människor, i ett projekt som faktiskt kommer att leda till något bestående. Alla har varit mycket hjälpsamma och det har varit mycket intressant.

Nämnde jag att labbet har en grym utsikt?


Glömde nästan att jag gick på Phish-konsert på fredagen. Stod utanför och lyssnade ett tag, men de hundratal hippies som också var där pratade så högt att man knappt hörde nått, och så luktade det ganska olagligt om hela stället, så jag gick hem istället.

Jag sitter på PETkameran. Saken med skärm är mätapparaten för reflektivitet, och resten av bilderna är på kollegor, min arbetsplats och från museet.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar