måndag 23 augusti 2010

Culture week!


Ytterliggare en vecka gled förbi, fylld med en massa jobb, god mat och trevliga människor. En förvånansvärt stor del av min fritid spenderades med Photoshop i ett försök att få mig att se ut som en vampyr från Twilight, för en sommarkurs.

Helgen markerade slutet för Leas vistelse i USA, och vi begav oss in till SF för att hon skulle kunna ta sig en sista titt och spendera lite dollars. Det blev en promenad i Mission/SoMa till ett antal kameraaffärer innan hon köpte en lite Sony, och jag hittade ett motljusskydd som faktiskt passade min kamera på samma ställe. Vi begav oss sedan till Golden gate park, där Lea besökte konstmuseet medan jag gick runt i Japanese tea garden och även hängde lite utanför en musikfestival som pågick i parken.

Tea garden var mycket vacker, men lite för full av folk för min smak. Att de tog $7 i inträde gjorde inte saken bättre. Det är nästan dubbelt av vad konstmuseet kostade, och jag tror man hade fått ut mer av det egentligen.

Vi mättes upp igen och begav oss så sakteliga hemåt längs Height street, där vi passade på att besöka ett antal skumma affärer, som dock tyvärr inte tillät fotografering. Skummast var nog taxidermy-shoppen som gjorde smycken av döda, uppstoppade djur. De sålde även människoben, vilket tydligen är lagligt i Kalifornisk, men inte på så många andra ställen. De hävdade att de inte dödade något, utan bara använde second-hand delar, så jag antar att det var ok... Creepy ställe iaf.Bra mycket trevligare var Wasteland, där vi båda köpte varsin secondhandjacka. Nör jag tänker efter så var båda skinnjackor, så vi köpte begagnat dött djur i alla fall... Som bonus råkade vi få syn på en äkta Banksy-målning (This is where I dray the line, Height/Ashbury)

På söndagen åkte Lea tillbaka mot Frankrike, men innan jag vinkade av henne hann jag göra en utflyckt som jag velat göra ett bra tag. Jag återvände till skrotskulpturerna på Albany Bulb, för att leta efter ett bibliotek som jag läst skulle ligga där (atlasobscura.com !) Det tog ett tag att hitta, och jag träffade en far och hans son som tydligen varit ute där varje vecka i flera år men aldrig hört talas om det. När jag väl fann biblioteket efter en stunds irrande insåg jag att han måste varit blind, det fanns till och med en skylt vid en av stigarna, men även att jag hittat ett ganska speciellt ställe. Biblioteket drivs i ett skjul byggt av skräp och är kanske 5 m^2 stort. Man kan ta vilken bok man vill och lämna tillbaka den senare eller lämna tillbaka något annat. Det finns ingen som ser till att man sköter sig, men ändå har det stått där länge utan att någon har lyckats, eller ens kommit på tanken att förstöra det. Atmosfären var mycket speciell, som att vara i en annan verklighet. Jag satt ner och bläddrade lite i några böcker och höll nästan på att glömma bort tiden.

Cykeln hemmåt, och sen vinka av Lea vid tåget in mot SF. Avslutade veckan med att laga kvällsmat och klättra upp på kullen, men dimman gjorde att det inte blev någon lång stund där. Knappt såg man något heller. Det blev en liten drink på ett tag en bit längre ned istället medan ett jazzband spelade inunder.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar